De Nederlandse goedkeuringsautoriteit en toezichthouder RDW gaat geen onderzoek doen naar het dieselschandaal van Volkswagen. Een autofabrikant hoeft maar in één Europees land de benodigde papieren te bemachtigen, die gelden dan automatisch in de hele Europese Unie.
Dat heeft een woordvoerder laten weten aan het ANP.
De afgifte van typegoedkeuringen is Europees geregeld. Een autofabrikant hoeft maar in één land de benodigde papieren te bemachtigen, die gelden dan automatisch in de hele EU. Volgens de zegsman is de toelatingsautoriteit die de betreffende Volkswagens heeft goedgekeurd, de verantwoordelijke partij om eventueel onderzoek te doen. ,,En dat is in dit specifieke geval niet RDW.” Wie dat wel is, kon hij niet zeggen.
In de Verenigde Staten is de keuring overigens heel anders geregeld. Daar is geen centrale toelatingsautoriteit. Elke fabrikant test er zijn eigen wagens. Wanneer blijkt dat de testgegevens niet deugen, kunnen gedupeerden claims indienen. En dat is precies wat we nu zien gebeuren, legt de woordvoerder van RDW uit.
Het is vooralsnog niet duidelijk of er in Nederland ook wagens rondrijden waarbij Volkswagen met de software heeft gesjoemeld. De Nederlandse importeur van Volkswagen, Pon’s Automobielhandel, wilde desgevraagd geen commentaar geven.
Volgens autobrancheorganisatie BOVAG moet nog blijken of Volkswagen ook in Nederland en elders in Europa moedwillig heeft geknoeid met software om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. ,,De Amerikaanse situatie die nu aan de orde is, kan niet een op een worden vertaald naar Europa. Het lijkt er nu op dat het een specifiek Amerikaanse probleem is, maar nogmaals dat moet nog blijken.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl